(Η συνέντευξη δόθηκε για την εφημερίδα "Νέα Σπάρτη")
Όποτε επιστρέφουν στην
επικαιρότητα οι φήμες για ανασχηματισμό είστε από τα πρώτα ονόματα που
ακούγονται. Αν έπρεπε να επιλέξετε ως σημαντικότερες κάποιες από τις αλλαγές
που προωθήσατε στην προηγούμενη υπουργική σας θητεία ποιες θα ήταν;
Αν και
έμεινα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ούτε 100 ημέρες, είμαι πάρα πολύ υπερήφανος
γιατί κάναμε πολλά πράγματα, λύσαμε πολλά σε λίγο καιρό. Η πιο μεγάλη αλλαγή
που έκανα ήταν η άρση του cabotage,
η οποία συζητούνταν στη χώρα μας για δεκαετίες και την κάναμε πάρα πολύ γρήγορα
χωρίς να έχουμε σοβαρές αντιδράσεις.
Από κει
και πέρα έγιναν πολλά στον τομέα της νησιωτικής και της λιμενικής πολιτικής.
Ασχολήθηκα με τα λιμενικά ταμεία, μείωσα πολύ τη γραφειοκρατία για την παροχή
της ελληνικής σημαίας, από τις 32 υπογραφές όταν πήγα το άφησα στις 8 όταν
έφυγα. Νομίζω ότι το κυριότερο όμως ήταν ότι απαντήσαμε σε όλους τους πολίτες
για όλες τις υποθέσεις που είχαν σωρευθεί τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή μέσα σε
30 ημέρες είχαμε απαντήσει εγγράφως σε όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις πολιτών των
προηγουμένων 6 χρόνων. Έτσι είχα τη χαρά να γνωρίσω πολλούς ανθρώπους που είχαν
χάσει κάθε ελπίδα ότι θα πάρουν απάντηση από το κράτος.
Όσον αφορά το cabotage, ποιες είναι οι
σημαντικότερες διαφορές του νέου καθεστώτος από το προηγούμενο;
Τώρα πια
μπορεί να γίνει homeporting.
Πριν το νόμο Κατσέλη δε μπορούσε να γίνει καθόλου, παρά μόνο από ελληνικής
σημαίας πλοία, μετά το νόμο Κατσέλη έπρεπε να υπογράψουν οι εταιρίες μια
σύμβαση με το κράτος, όμως τελικά νομίζω ότι μόνο μία τέτοια σύμβαση υπεγράφη.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις ήταν πάρα πολύ δύσκολοι, χρειαζόταν η σύμφωνη γνώμη
των συνδικαλιστών των ναυτεργατών, η οποία δε δινόταν ποτέ. Εμείς ήραμε τους
περιορισμούς και πλέον κάθε κρουαζιερόπλοιο μπορεί να έρθει, να πάρει
ταξιδιώτες από ελληνικά λιμάνια και να τους μεταφέρει. Μπορεί να γίνει η
Ελλάδα, ήδη γίνεται, λιμένας αφετηρίας.
Μέχρι
πριν την άρση τα κρουαζιερόπλοια έρχονταν μόνο για βόλτα, με τους δικούς τους
ταξιδιώτες από το εξωτερικό που πήγαιναν στο εξωτερικό. Η διαφορά η οικονομική
είναι πως αν καταφέρουμε να κάνουμε μεγάλους λιμένες homeporting για κάθε πελάτης που θα
επιβιβάζεται από εκεί αφήνει στη χώρα 10 δολάρια, ενώ ο αντίστοιχος επιβάτης
που απλώς περνάει αφήνει 1!
Η ναυτιλία ανέκαθεν αποτελούσε
μείζον κομμάτι της οικονομίας μας. Πώς θα μπορούσαν να ενισχύσουν την εθνική
προσπάθεια οι εφοπλιστές σήμερα και πώς θα μπορούσε το κράτος να τους βοηθήσει;
Το
ελληνικό κράτος έχει κάνει πράγματα για τη ναυτιλία. Το φορολογικό καθεστώς που
ισχύει από τη δεκαετία του ’60 και είναι συνταγματικώς κατοχυρωμένο κάνει την
ελληνική επικράτεια ιδανική για όσους επιθυμούν να ασχοληθούν με τον εφοπλισμό.
Η γραφειοκρατία βέβαια και εδώ μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Π.χ ένα θέμα
που προσπαθούσαμε να λύσουμε ήταν αυτό των ενόπλων φρουρών πάνω στα πλοία για
την αντιμετώπιση της πειρατείας, κάτι που προχωρήσαμε αρκετά, ολοκληρώθηκε αφού
έφυγα, απομένουν όμως ακόμα κάποιες υπουργικές αποφάσεις. Επίσης πρέπει η
ελληνική πολιτεία να εκπροσωπεί τα συμφέροντα των Ελλήνων πλοιοκτητών σε όλα τα
διεθνή φόρα, όπως στον IMO,
όπου συνεχώς διαμορφώνεται το πλαίσιο της ναυτιλίας παγκοσμίως και ο ρόλος της
Ελλάδας έχει βαρύνουσα σημασία.
Η
ναυτιλία μπορεί να βοηθήσει περαιτέρω αν έρθουμε σε προγραμματική συμφωνία με
τους εφοπλιστές και τους δώσουμε προνομιακές επενδυτικές ευκαιρίες στην
ελληνική επικράτεια. Οι εφοπλιστές αγαπούν την Ελλάδα και θέλουν να τη
βοηθήσουν, αλλά αν τους φορτώσεις φόρους, όπως πχ λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που
τελικά θα κάνουν είναι να αλλάξουν σημαία. Όχι γιατί δεν είναι πατριώτες, αλλά
γιατί αν το κάνεις θα αυξηθεί σε κόστος το προϊόν τους και θα χάσουν τους
πελάτες τους. Η ναυτιλία είναι μια διεθνής εργασία, χρήματα δεν κερδίζουν από
εμάς, τα κερδίζουν έξω και τα φέρνουν μέσα. Δε μπορούν να έχουν την ίδια
αντιμετώπιση με κάποιον που κερδίζει από εμάς, γιατί εμείς έχουμε χρήματα που
κυκλοφορούν Κατά συνέπεια μια ειλικρινής σχέση υποστηρίξεως των συμφερόντων των
Ελλήνων εφοπλιστών και προγραμματικές συμφωνίες για να επενδύσουν τα υπάρχοντα
κεφάλαιά τους θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια πολύ καλύτερη σχέση. Μην ξεχνάμε
ότι οι μεγαλύτεροι ευεργέτες του ελληνικού κράτους σε δύσκολους καιρούς υπήρξαν
οι εφοπλιστές.
Στον τομέα του τουρισμού τι
αλλαγές θα μπορούσε να προωθήσει το κράτος για να τον εκμεταλλευτεί καλύτερα;
Γίνονται
πράγματα στην τουριστική πολιτική και η επιτυχία η φετινή προδιαγράφεται αρκετά
μεγάλη. Τώρα ετοιμάζεται ένα νομοσχέδιο για το θαλάσσιο τουρισμό το οποίο θα
μειώσει πολύ τη γραφειοκρατία και σε αυτό τον τομέα. Υπάρχουν όμως και άλλα που
θα μπορούσαμε να κάνουμε. Για να πω μια δική μου ιδέα, θα έπρεπε να δίνουμε την
ευκαιρία σε μεγάλους τουριστικούς ομίλους να φτιάχνουν bungalows και επάνω στη θάλασσα ακόμα, αν
και υπάρχει συνταγματική απαγόρευση. Στις άλλες χώρες που είναι ανταγωνιστικές
προς εμάς υπάρχει αυτό, και μπορείς να το κάνεις με σεβασμό στο περιβάλλον και
κανόνες. Ή θα μπορούσαμε επίσης να αξιοποιήσουμε τα δεκάδες νησιά που είναι στο
Αιγαίο και είναι ακατοίκητα. Τα περισσότερα τα έχουμε δυστυχώς εντάξει σε
διάφορες περιβαλλοντικές ζώνες και δεν επιτρέπεται να γίνει απολύτως τίποτα,
αλλά αυτό είναι τελείως λάθος. Υπάρχουν ακόμα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε.
Πώς κρίνετε την πορεία της κυβέρνησης
μέχρι σήμερα;
Θέλω να
είμαι πολύ ειλικρινής, και δεν το λέω ως βουλευτής της ΝΔ. Ο Αντώνης Σαμαράς
ειδικά και η κυβέρνησή του δευτερευόντως είναι πολύ καλύτεροι απ’ ό, τι
περιμέναμε όλοι. Δεν το λέμε γιατί συμπαθούμε τον πρωθυπουργό, είναι ένα αντικειμενικό
δεδομένο. Πέρυσι τέτοια εποχή η Ελλάδα ήταν στο χείλος του γκρεμού, την είχαν
όλοι ξοφλημένη, το story
του Grexit.
Φέτος η Ελλάδα είναι το νέο success story
της Ευρώπης, πηγαίνει στο Grecovery,
την κοιτάνε οι επενδυτές, πέφτουν τα spreads, αγοράζονται τα ομόλογά της. Η
μεταβολή αυτή είναι ραγδαία και πιστώνεται στην κυβέρνηση. Αν αντίθετα είχαμε
χρεοκοπήσει θα χρεωνόταν στην κυβέρνηση η καταστροφή. Δε μπορεί να χρεώνουμε τα
αρνητικά και να μην πιστώνουμε τα θετικά.
Το νομοσχέδιο κατά του ρατσισμού
που προωθεί το υπουργείο Δικαιοσύνης έχει προκαλέσει τριβές και αντιδράσεις.
Ποια είναι η γνώμη σας για την αναγκαιότητά του και τι θα έπρεπε να
περιλαμβάνει;
Είμαι
αντίθετος στην πρεμούρα και τη βιασύνη. Η αναγκαιότητα δεν είναι τόσο άμεση,
αφού ήδη η ποινική μας νομοθεσία έχει πολλές προβλέψεις για αυτά τα άτομα.
Δέχομαι όμως επί της αρχής ότι επειδή η ρατσιστική βία έχει αυξηθεί θα πρέπει
να αλλάξει η ποινική νομοθεσία για να την αντιμετωπίσουμε. Δεν αρκεί η ποινική
αντιμετώπιση βεβαίως.
Το λάθος
με αυτό το νόμο, που εγώ προσωπικά αποκλείεται να ψηφίσω και την ίδια άποψη
έχει και η ΝΔ, είναι στην προσπάθειά μας να καταπολεμήσουμε το ρατσισμό να
γίνουμε ρατσιστές. Να πάμε στη θεσμοθέτηση ενός εγκλήματος σκέψης και λόγου. Αν
το κάνουμε μπορεί να έχουμε ως ποινικό αδίκημα μια προσβολή λόγω θρησκευτικής ή
φυλετικής διαφοράς σήμερα, αύριο λόγω κομματικής διαφοράς, μεθαύριο αν δε
θέλεις τον πρωθυπουργό. Η ελευθερία του λόγου είναι αδιαπραγμάτευτη, στο δυτικό
κόσμο τιμωρούμε την πράξη, όχι τη σκέψη. Την κρίνουμε, την κατακρίνουμε, αλλά
δεν την εντάσσουμε σε ποινική νομοθεσία. Αν φύγει αυτό το κομμάτι από το νόμο
μπορούμε να συζητήσουμε.
Ο προηγούμενος νόμος για την
ιθαγένεια έχει εδώ και μήνες κριθεί αντισυνταγματικός, ακούμε ότι το νέο
νομοσχέδιο είναι έτοιμο και ακόμα δεν έχει έρθει.
Έχουμε
μια τρικομματική κυβέρνηση, και μάλιστα κομμάτων όχι ιδεολογικά συγγενών. Δεν
ήρθησαν οι ιδεολογικές διαφορές πχ μεταξύ ημών και του κ. Κουβέλη ή του κ.
Ψαριανού, άλλα πιστεύουμε. Σε ένα θέμα κατεξοχήν ιδεολογικό όπως η ιθαγένεια ο
συγκερασμός είναι πολύ δύσκολος. Η άποψη της ΝΔ είναι ότι χρειάζεται ένας πολύ
αυστηρός νόμος, η άποψη της ΔΗΜΑΡ ότι χρειάζεται ένας πολύ χαλαρός. Υπάρχει
πρόβλημα, είμαστε σε αδιέξοδο. Έχει παγώσει η παροχή ιθαγένειας, δε δίνονται
καθόλου ιθαγένειες τώρα, αφού ο προηγούμενος νόμος ως αντισυνταγματικός δεν
ισχύει. Ευελπιστώ ότι θα συνεννοηθούμε, δε σου κρύβω ότι είχα πολεμήσει πάρα
πολύ το νόμο Ραγκούση, ήμουν ο βουλευτής που κατέθεσε την ένσταση
αντισυνταγματικότητας και αισθάνομαι δικαιωμένος από την απόφαση του ΣτΕ.
Παρά τη βελτίωση της κατάστασης η
λαθρομετανάστευση παραμένει μια ανοικτή πληγή. Πώς αξιολογείτε την πορεία του
υπουργείου Δημόσιας Τάξης και σε ποιους τομείς θα θέλατε να έχουν γίνει
περισσότερα βήματα;
Δεν
υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο Νίκος Δένδιας είναι ο καλύτερος υπουργός Δημόσιας
Τάξης της Μεταπολίτευσης. Η κατάσταση έχει βελτιωθεί, ενώ τα διεθνή στοιχεία
και οι εκθέσεις δείχνουν ότι έχουμε μείωση του απόλυτου αριθμού των
λαθρομεταναστών για πρώτη φορά το 2012. Είχαμε μεγάλη μείωση στις εισόδους,
μεγάλη αύξηση στις απελάσεις, πολλές εθελούσιες αναχωρήσεις λόγω της κρίσης.
Δεν είναι ακόμα το επιθυμητό αποτέλεσμα, υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα. Η
επιχείρηση Ξένιος Ζεύς πρέπει να συνεχισθεί, να ενταθεί, να γίνουν περισσότερα
κέντρα και η διαδικασία του ασύλου να προχωρήσει πιο γρήγορα ώστε όσοι δε
δικαιούνται ασύλου να μπαίνουν στη διαδικασία της απέλασης.
Τι πρέπει να κάνουμε σαν χώρα για
να προσελκύσουμε επενδύσεις;
Αυτό που
κάνουμε τώρα. Βελτιώνουμε τα δημοσιονομικά μας μεγέθη έτσι ώστε να μην έχει
κάποιος το φόβο ότι θα φέρει τα λεφτά του και θα τα χάσει με την επιστροφή στη
δραχμή. Όσο υπήρχε ο φόβος της εξόδου από το ευρώ δε μπορούσε να έρθει
επένδυση, κανένας δε ρισκάρει τα λεφτά του αν φοβάται ότι θα καταρρεύσεις,
καλύτερα να περιμένει να καταρρεύσεις για να αγοράσει φθηνότερα την επομένη. Τα
δημοσιονομικά μεγέθη βελτιώνονται με ραγδαίους ρυθμούς, σήμερα είχαμε τα
στοιχεία για το εμπορικό μας έλλειμμα και η μείωση ξεπερνάει το 50%. Όσο
βελτιώνονται τόσο το επενδυτικό περιβάλλον θα βελτιώνεται γιατί θα υπάρχει
σιγουριά.
Επίσης
μειώνουμε τη γραφειοκρατία, ιδιαίτερα για τις ξένες επενδύσεις. Ο επενδυτικός
νόμος που πρόσφατα ψηφίσαμε προβλέπει για όποιον θέλει να επενδύσει στην Ελλάδα
σχεδόν μηδενική γραφειοκρατία, τα κάνει όλα το κράτος. Η Ελλάδα σιγά-σιγά
μετουσιώνεται σε φιλική επενδυτικά χώρα. Αν λήξουμε και το φορολογικό
νομοσχέδιο για να παράσχουμε σταθερό φορολογικό σύστημα για μια δεκαετία θα
είμαστε σε θέση να προσελκύσουμε σοβαρές επενδύσεις.
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ήταν
να έρθει το Μάρτιο…
Όχι, το
νέο φορολογικό ήταν εξαρχής να έρθει Μάιο, αλλά δεν ξέρω αν θα προλάβουμε,
συνεννοούνται μεταξύ τους τρία κόμματα, παράλληλα τα τρία κόμματα συνεννοούνται
και με την τρόικα, είναι δύσκολη διαπραγμάτευση. Θα έρθει οσονούπω όμως.
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο
εμφύλιος στη Συρία και τι στάση πρέπει να κρατήσουμε σα χώρα;
Θέλω να
είμαι ειλικρινής μιλάω σα Γεωργιάδης και όχι σαν κυβέρνηση ή ΝΔ. Η Δύση κάνει
ένα κολοσσιαίο σφάλμα για μία εισέτι φορά. Έκανε λάθος στο Αφγανιστάν
υποστηρίζοντας τους Ταλιμπάν, και αναγκάστηκε μετά να κάνει εισβολή για να τους
σταματήσει, έκανε λάθος στο Ιράκ υποστηρίζοντας το Σαντάμ Χουσείν για πάρα
πολλά χρόνια, και μετά έκανε δύο πολέμους για να τον ρίξει, και τώρα κάνει το
πολύ μεγάλο λάθος να υποστηρίζει τους λεγόμενους αντικαθεστωτικούς στη Συρία,
που είναι σκληροί ισλαμιστές. Προφανώς το καθεστώς Άσαντ είχε πολλά προβλήματα,
όλα τα καθεστώτα έχουν, σε σύγκριση όμως με αυτούς που θέλουν να πάρουν την
εξουσία στη Συρία το καθεστώς Άσαντ είναι άγγελοι. Νομίζω λοιπόν ότι η ελληνική
πολιτική θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτική, καθώς και τα συμφέροντα των
Χριστιανών της Συρίας εξυπηρετούνται καλύτερα με τον Άσαντ απ’ ό, τι με τους
ισλαμιστές αντάρτες.
No comments:
Post a Comment